Ukryte zagrożenia związane z malvertisingiem

Ukryte zagrożenia związane z malvertisingiem

Jak cyberprzestępcy wykorzystują reklamy internetowe

Reklamy internetowe są podstawowym elementem w sieci, finansującym niezliczone usługi i strony internetowe.

Jednak nie wszystkie reklamy są nieszkodliwe. Nasze zainteresowanie prezentowanym produktem może po kliknięciu spowodować zagrożenie, znane jako malvertising, które naraża urządzenia użytkowników i ich dane osobowe na ryzyko.

Czym jest malvertising?

Malvertising to połączeniem słów „malware” (złośliwe oprogramowanie) i „advertising” (reklama) i polega na osadzaniu złośliwego oprogramowania w pozornie nieszkodliwych reklamach online.

Te zwodnicze reklamy mogą występować na wszystkich platformach, od popularnych stron internetowych i mediów społecznościowych po aplikacje mobilne, stanowiąc poważne zagrożenie dla niczego nieświadomych użytkowników.

Jak to działa?

Cyberprzestępcy projektują malvertising w taki sposób, aby wyglądał on na atrakcyjny i wiarygodny, używając kuszących ofert, fałszywych nagród, zniżek, promocji. Mogą to być również alarmujące wiadomości, aby zwabić użytkowników do kliknięcia.

Co się dzieje po kliknięciu?

Po kliknięciu takiej reklamy, często instalują się  automatycznie złośliwe oprogramowania na urządzeniu lub przekierowują użytkowników na oszukańcze strony.

Jaki jest cel?

Takie reklamy są zaprojektowane w celu kradzieży wrażliwych informacji, takich jak dane logowania czy szczegóły konta bankowego.
Szczególnie podstępną taktyką jest nadużywanie uprawnień do wysyłania powiadomień. Podejrzane strony lub aplikacje mogą poprosić o pozwolenie na wysyłanie powiadomień, które następnie wykorzystują do bombardowania użytkowników oszukańczymi linkami, długo po opuszczeniu strony.

Dlaczego malvertisig jest tak skuteczny?

Skuteczność malvertisingu polega na jego zdolności do zlewania się z otoczeniem. Przyzwyczailiśmy się do reklam i zazwyczaj postrzegamy je jako nieszkodliwe.  Kusząca oferta może sprawić, że nawet najbardziej ostrożny użytkownik po prostu kliknie w atrakcyjny baner. Dodatkowo te powiadomienia na stronach mogą wydawać się pochodzić od wiarygodnych aplikacji, co utrudnia rozpoznanie zagrożenia.

Kilka wskazówek od Whalebone jak chronić siebie i innych przed malvertisingiem?

  • Bądź sceptyczny i nie daj się nabrać: Jeśli reklama wydaje się zbyt dobra, aby była prawdziwa, prawdopodobnie tak jest. Unikaj klikania w reklamy, które obiecują niewiarygodne oferty lub nagrody.
  • Monitoruj prośby o powiadomienia: Bądź ostrożny wobec stron lub aplikacji, które proszą o pozwolenie na wysyłanie powiadomień. Zawsze  poświęć chwilę czasu i zezwalaj tylko na powiadomienia z zaufanych źródeł.
  • Edukacja: Świadomość jest kluczowa. Sprawdzaj, czytaj i bądź na bieżąco z zagrożeniami w zakresie bezpieczeństwa. Co ważne dziel się tą wiedzą z przyjaciółmi i rodziną!
  • Dodaj produkt zabezpieczający sieć do swojego portfela produktów telco: Produkty zabezpieczające DNS, takie jak te oferowane przez Whalebone, są jednymi z najskuteczniejszych narzędzi w walce z malvertisingiem.

Jak Whalebone chroni swoich klientów?

  1. Blokowanie złośliwych stron: Po kliknięciu w złośliwą reklamę, Whalebone blokuje dostęp do szkodliwej strony, czyniąc atak bezskutecznym. Ta ochrona w czasie rzeczywistym zapewnia, że użytkownicy nie są narażeni na malware ani strony phishingowe.
  2. Funkcja Adblock: Funkcja Adblock w Whalebone zapobiega wyświetlaniu złośliwych reklam już na etapie ich pojawienia się. Poprzez filtrowanie potencjalnie niebezpiecznych reklam, znacząco zmniejsza ryzyko ataków malvertisingowych.

 

 Więcej ciekawych tekstów znajdziesz na blogu